top of page

Şirince - Nesin Matematik Köyü

27.11.2016 | Gonca Kaya

Efes ve Selçuk gezisinden sonra;  Şirince ve Nesin Matematik köyünü kendimize rota olarak belirledik.

Ne yalan söyleyelim Şirince’yi 21 Aralık 2012 Maya Takviminin bitimi olması, Marduk gezegeninin Dünya’ya çarpacağı  ve Şirince’nin sağlam kalan yerlerden birisi olacağı efsanesiyle tanıdık hatta tüm dünya tanıdı da diyebiliriz. Neyse reklamın iyisi kötüsü olmaz. Biz de uzun zamandır Şirince’yi merak ediyorduk. İzmir gezisi planlamışken de bu efsanevi köyü gidip görmeden yapamazdık.

Şirince’ye nasıl gidilir?

Selçuk’tan kalkan minibüslerle (3TL) ulaşılabilir, taksiyle (50 TL civarı) gidilebilir veya kendi aracınızla gidebilirsiniz. Şirince Selçuk’a 8 km mesafede bulunuyor. Yolları virajlı ancak hiç köy yolu gibi değil asfalt yollar sürüşü oldukça kolaylaştırıyor.

Şirince köyünün içine araçla giremiyorsunuz. 2 seçeneğiniz var. Girişinde arabanızı bırakmak veya köyün sonuna kadar arabayla gidip orada arabanızı bırakmak. Köyün yolları pek araba ile gezmeye elverişli değil, zaten binlerce kişinin ziyaret için geldiği köye arabayla girilseydi gezebilecek bir köy kalmazdı herhalde :)

Biz Şirince’ye araçla gitmeyi tercih ettik. Aracımızı hemen köyün girişinde bıraktık. Hatta köyün girişindeki otopark Papazın Mahzeni adında bir şarap evi ile anlaşmalı. Eğer oradan şarap alırsanız otopark ücreti ödemiyorsunuz. Üstelik gidip aldıktan sonra arabanıza kadar aldığınız şarapları götürüyorlar. Güzel hizmet :) Bizde bu hizmeti sevdiğimizi ve faydalanacağımızı söyleyip. Şirince’yi keşfetmek için yola koyulduk.

Köy oldukça turistik ve canlı idi. Çarşısında Şirince’ye dair birçok şey bulabilirsiniz. Baharatlar, zeytinyağları, nar ekşileri, zeytinyağlı sabunlar, kremler, reçeller, incik boncuklar, şaraplar ve birçoğu sizi bekliyor. Çarşısı evet çok hoştu, satıcılar çok ilgiliydi ancak fazla ilgi rahat gezmenizi engelleyecek cinsten bir de köy atmosferinde böyle olunca pek doğal bir köydeymişsiniz hissini vermiyor. Bunu da söylemeden geçemeyeceğim.

Şirince şaraplarından ayrıca bahsetmek istiyorum.

Şirince Şarapları

Üreticiler suyunu çıkarabildikleri hemen her meyveden şarap yapıyorlar. Şarapların tadı ve tatlığı da meyvelere göre değişiyor. Çeşitlerini sayarsam aklınızda biraz olsun şekillenir diye düşünüyorum: Yaban mersini, Karadut, Böğürtlen, Şeftali, Nar, Çilek, Erik, Ahududu, Ayva, Kavun. Karadut ayrı bir üne sahip burada. %8 alkol oranı ve %12 alkol oranı ile yapılan meyve şarapları var. %12 likler biraz daha sert ancak meyve aromasını daha çok hissediyorsunuz. Biz tercihimizi Karadutun şanına dayanamayıp; Karadut’tan yana kullandık. Yanında bir de yaban mersinli şaraptan alıverdik. Tabi diğer şaraplardan da denemeden etmedik. İkram konusunda da gayet bonkör Şarap satıcıları, bu konudan yana derdiniz olmasın.

Şirince’de ne yenir?

Sabah Selçuk’u gezip öğlen Şirince’ye gelince ilk işimiz yemek yeri aramak oldu bizim. Şirince’de genelde köy evleri; hem pansiyon hem de restoran olarak kullanılıyor. Neler yiyebileceğinize gelirsek çöp şiş, gözleme, meze, mantı, Efe kebabı, çökertme, keşkek, zeytinyağlılar gibi birçok yemek alternatifi bulabilirsiniz. Biz Sedir Börek & Mantı Evi'ne gittik. Burada da zengin bir menü vardı.

Yemek yedikten sonra mutlaka kumda kahve içmenizi öneririz. Şirince'sw çok meşhurdu. Farklı ve güzel bir tadı olduğunu söyleyebilirim. Kahve severler denemeden geçmesin.

Şirince’de görülmesi gereken yerlerden bir diğeride St John Baptist Kilisesi; kilise oldukça eski ancak manzarası gerçekten çok güzel. Sonbahar sayesinde doğanın yaza vedasını gördük. Köy yolu ve Kilise manzarası ciddi anlamda insanın üzerinde tabloya bakıyormuş hissi bırakıyordu.

Köyün sokaklarını turladıktan, yemeğimizi yedikten, kahvemizi ve şarabımızı içtikten sonra hemen 1 km ötedeki Nesin Matematik köyüne doğru yola koyulduk. Dilerseniz yürüyebilirsiniz. Ancak bizim fazla zamanımız olmadığından ve enerjimizi köye ulaşırken değil köyü gezerek harcamaktan yana olduğumuzdan, arabayla gittik. Şirince ye gelir gibi asfalt değil yolları ama kötü de değil.

Matematik Köy’üne giderken beklentimiz çok yüksek değildi. Ne  bulacağımızı da çok bilmiyorduk dolayısıyla doğası, sakinliği bizim için tam bir sürpriz oldu. Hayran kaldık, hatta keşke daha fazla vakit ayırsaydık dedik. Sonbahar renkleriyle bütünleşince köy daha da bir güzel göründü gözümüze.

Köy öğrenciler için yapılmış. Yaz aylarında matematik dersi veriliyormuş öğrencilere. Biraz incelediğimde lisansüstü derslerinin bile verildiğini gördüm. Yani gitmek için çokta geç değilmiş.

Matematik köyü Aziz Nesin’in oğlu Ali Nesin tarafından 1995 te kurulmuş ve hiçbir kar amacı gütmemekteymiş. Dilerseniz matematik köyüne yardımda bulunabilirsiniz. Ayrıntılı bilgi için sitesini ziyaret edebilirsiniz > http://nesinkoyleri.org/

Güzel dolu dolu geçen günün sonunda Şirince’ye ve Matematik Köyüne veda ettik ve daha gezeceğimiz yeler var diyerek İzmir merkeze doğru yol aldık. Gelecek yazımız İzmir merkezi içerecek :)